Nasze witryny używają cookies. Przeczytaj o naszej polityce cookies

Jak radzić sobie ze stresem nie tylko w święta

Opublikowany przez w

Święta Bożego Narodzenia to niezaprzeczalnie czas magiczny, pełen dobrego jedzenia, spotkań z przyjaciółmi, godzin spędzonych w kawiarninach. Dla wielu z nas jest to, także czas przepełniony sytuacjami trudnymi i wieloma wyzwaniami. Większość osób ma nadzieje, że w nowy rok wejdzie z uśmiechem i energią jednak okres świeteczny często ten plan weryfikuje. Wg. Holmesa i Rahe’a – psychiatrów z Washington University, święta to jedna z wielu najbardziej stresujących sytuacji w życiu. Dlaczego grudzień jest aż tak stresogenny? Odpowiedzi jest wiele jednak z każdym rokiem wydaje się ich przybywać.

  • Koniec roku w wielu firmach to czas podsumowań budżetów, domykania projektów czy archiwizowania dokumentacji. Z drugiej strony staramy się nadgonić sprawy, na które nie było czasu aby wejść w nowy rok z czystą kartą.
  • Wiele osób zaczyna czuć presję związaną z kupowaniem prezentów oraz przygotowywaniem świątecznych posiłków. Większość z nas obawia się, że nie spełni oczekiwań bliskich lub sprawi komuś przykrość nietrafionym prezentem.
  • Social media, również dają nam powody do zmartwień. Zdjęcia, inspiracje, hasła zapowiadające święta juz dwa miesiące przed Wigilią powodują, że przestajemy dostrzegać magię w tych najważniejszych dniach. Rzeczywistość weryfikuje także nasze ogromne oczekiwania budowane przez influencerów, a instagramowy świat okazuje się nierealny do osiągnięcia.
  • Najtrudniejsze dla wielu z nas jest spotkanie z rodziną, z którą siadamy wspólnie do stołu. Często obawiamy się kłótni, niewygodnych tematów, niewyjaśnionych spraw. Uciążliwe stają się także oczekiwania bliskich, że uda nam się wszystkich odwiedzić w ciągu tych kilku dni.

 

Ważne jest aby zrozumieć, że stres jest nieodłączną częścią naszego życia i pozostałością po naszych przodkach. Stres aktywuje w organizmie hormony, które przygotowują organizm do walki. Dopóki stres pozytywnie pobudza nas do działania nie musimy sie martwić.  Jeśli jednak stale zauważamy bóle żołądka, głowy, przyspieszone bicie serca, zawroty, brak koncentracji, problemy z pamięcią czy bezsenność warto zgłosić się po pomoc. Pamiętajmy, że stres negatywnie wpływa na układ nerwowy, który reguluje pracę całego organizmu. Święta i koniec roku to czas, kiedy tych stresorów może być nieco więcej. Codzienny stres wywołany jest przede wszystkim pracą. Badania przeprowadzone przez Mind Share Partners wskazują, że połowa milenialsów porzuca pracę ze względu na złą kondycję zdrowia psychicznego, zaś z badań Instytutu Psychiatrii i Neurologii wynika, że prawie 8 mln ludzi w Polsce cierpi z powodu różnych zaburzeń psychicznych, głównie depresji i zaburzeń lękowych.[1] Dlatego stawiajmy sobie w następnym roku realne cele oraz wprowadźmy w życie chociaż dwie techniki redukujące stres. Pamietajmy, że przewlekłe napięcie nie pomaga w realizacji zadań  a często prowadzi do wypalenia zawodowego.

Jak radziś sobie ze stresem w ten świąteczny czas i na co dzień ?

  • Odinstaluj Instargram i Facebook. Pozwól sobie spędzić ten czas bez zbędnych rozpraszaczy. To, że Twoje prezenty nie są zapakowane idealnie i nie spędzasz świąt w uroczym domku, w górach, nie oznacza, że będą one gorsze. Co więcej, social media zabierają czas, a to właśnie jego brak często powoduje napięcie. 
  • STOP trudnym tematom. Jeśli chcesz aby Twoje Święta były spokojniejsze może warto zaproponować rodzinie gry planszowe, oglądanie filmu czy kolędowe karaoke. Dzięki temu dostarczymy wszystkim trochę śmiechu i unikniemy nieporozumień.
  • Nie rób w grudniu planów na nowy rok, poczekaj do stycznia. Stawiajmy sobie ambitne cele na początku roku, ponieważ ich realizacją często martwimy się zbyt wcześnie, dostarczając sobie dodatkowego stresu.
  • Znajdź w internecie proste ćwiczenia oddechowe i praktykuj je w trudnych momentach. Nasz oddech bardzo często jest spłycony a właściwe używanie przepony pomaga rozładować wszelkie napięcia.
  • Staraj się ruszać. Czasem wystarczy pół godzinny spacer aby zredukować poziom stresu. Wysiądź z autobusu kilka przystanków wcześniej aby oczyścić umysł i ciało. Może to także korzystnie wpłynąć na Twoje relacje z rodziną.
  • Czytaj książki.
  • Obserwuj siebie, bądź świadomy swojego ciała i odczuć z niego płynących. Edukuj się aby znać objawy i skutki dystresu. Polecam: „ Dlaczego zebry nie mają wrzodów”, „Pułapki myślenia”, „Mózg odporny na stres” „ Jak przestać się martwić i zacząć żyć”

 

Podzielcie się z nami jeśli macie sprawdzone techniki radzenia sobie ze stresem lub ciekawe książki do przeczytania !

Autor: Kamila Stryszewska

[1]Źródło:  National Geographic  https://www.national-geographic.pl/national-geographic/ludzie/polowa-milenialsow-rzuca-prace-z-powodu-problemow-ze-zdrowiem-psychicznym

 

Ostatnie wpisy